QUI ÉS EL DE LA FOTO?
BEATRIX POTTER (tràiler)
VOCABULARI: QUI ÉS EL DE LA FOTO?
EXAMEN: NOVEMBRE 2015
|
|
Capítol 1
|
|
Pàg. 11
|
VA SENTENCIAR, AGUDITZEN
|
Pàg. 12
|
CONQUES, PREÏ,
|
Pàg. 13
|
FURIBUNDA
|
Pàg. 14
|
DELECTANT
|
Pàg. 15
|
VOLUBLE
|
Pàg. 16
|
COFOIA
|
Pàg. 19
|
VA ESMUNYIR
|
Capítol 2
|
|
Pàg. 23
|
FITAVA, CORROBORÉS
|
Pàg. 24
|
HAURIA FORAGITAT
|
Pàg. 25
|
EIXELEBRADA
|
Pàg. 27
|
VAGAREJAR
|
Pàg. 28
|
BOCAMOLL, MINUCIOSAMENT
|
Pàg. 30
|
XERRICS
|
Capítol 3
|
|
Pàg. 31
|
SORNEGUER
|
Pàg. 32
|
BLE, FRISOSAMENT
|
Pàg. 70
|
DISSORTAT, ATORDIDA, VA MUSSITAR
|
Pàg. 73
|
ESBALAÏDA, GARRATIBAT
|
Capítol 7
|
|
Pàg. 77
|
PARCA
|
Pàg. 78
|
DEMPEUS
|
Capítol 8
|
|
Pàg. 87
|
ESTRIDENTS
|
Pàg. 91
|
EFECTIVAMENT
|
Capítol 9
|
|
Pàg. 98
|
S'HAVIA INVOLUCRAT
|
Pàg. 99
|
HEMEROTECA
|
Pàg. 100
|
CALBOT
|
Pàg. 101
|
ROTATIUS
|
Pàg. 106
|
INSTITUTRIU
|
Capítol 10
|
|
Pàg. 117
|
CALESSA, POLISSÓ
|
Pàg. 121
|
RANCÚNIA
|
Pàg. 122
|
NARCÒTIC
|
Pàg. 124
|
AMFITRIONA
|
EPÍLEG
|
|
Pàg. 129
|
PROPÍCIES
|
Pàg. 132
|
SUSCEPTIBLES
|
Pàg. 147
|
ESTRAMBÒTIQUES
|
VOCABULARI 1
| |
Capítol 1
| |
Pàg. 11
|
VA SENTENCIAR, AGUDITZEN
|
Pàg. 12
|
CONQUES, PREÏ,
|
Pàg. 13
|
FURIBUNDA, VICTORIANA
|
Pàg. 14
|
DELECTANT
|
Pàg. 15
|
VOLUBLE
|
Pàg. 16
|
COFOIA
|
Pàg. 17
|
ENTRELLAT
|
Pàg. 19
|
VA ESMUNYIR
|
Capítol 2
| |
Pàg. 22
|
HALITOSI, COL·LATERAL
|
Pàg. 23
|
FITAVA, DESOLADA, PERPLEXITAT, CORROBORÉS
|
Pàg. 24
|
ESPONA, HAURIA FORAGITAT
|
Pàg. 25
|
ARQUEJANT, EIXELEBRADA,
|
Pàg. 27
|
VAGAREJAR
|
Pàg. 28
|
BOCAMOLL, MINUCIOSAMENT
|
Pàg. 30
|
INFRUCTUÓS, XERRICS
|
Capítol 3
| |
Pàg. 31
|
SORNEGUER
|
Pàg. 32
|
BLE, EUFEMISME, FRISOSAMENT
|
VOCABULARI 2
|
|
Capítol 6
|
|
Pàg. 70
|
DISSORTAT, ATORDIDA, VA MUSSITAR
|
Pàg. 72
|
PALPLANTAT, DEGOLLAT
|
Pàg. 73
|
ESBALAÏDA, GARRATIBAT
|
Capítol 7
|
|
Pàg. 77
|
VA DEDUIR, PARCA
|
Pàg. 78
|
DEMPEUS
|
Pàg. 80
|
REPAPIEJAVA
|
Capítol 8
|
|
Pàg. 87
|
ESTRIDENTS
|
Pàg. 91
|
EFECTIVAMENT
|
Capítol 9
|
|
Pàg. 98
|
S'HAVIA INVOLUCRAT
|
Pàg. 99
|
HEMEROTECA
|
Pàg. 100
|
CALBOT
|
Pàg. 101
|
ROTATIUS
|
Pàg. 106
|
INSTITUTRIU
|
Capítol 10
|
|
Pàg. 117
|
CALESSA, POLISSÓ
|
Pàg. 121
|
RANCÚNIA
|
Pàg. 122
|
NARCÒTIC
|
Pàg. 123
|
VA TUSTAR
|
Pàg. 124
|
AMFITRIONA
|
EPÍLEG
|
|
Pàg. 129
|
PROPÍCIES
|
Pàg. 132
|
SUSCEPTIBLES
|
Pàg. 133
|
DESENDOLLAR
|
Pàg. 135
|
PREMIA
|
Pàg. 136
|
ESTEL·LARS
|
Pàg. 147
|
ESTRAMBÒTIQUES
|
TRIM.2: Serena. Dolors Garcia Cornellà. Ed. Cruïlla.
Activitats web: https://sites.google.com/site/lecturatransversal/
Booktrailer:
Capítol 1
| |
Pàgina 5
|
Cloquer, Romandre (participi: “romàs”), Desjunyir, Trabucament, Perir, Nafra, Pressura, Cascar.
|
Pàg. 11
|
Jupó, Flassada, Vicari, Candela, Infantar.
|
Pàg. 12
|
Ronyonada, Espaseria, Daguer, Tapí, Estireganyat, Bressolar.
|
Pàg. 13
|
Esbufegar, Intrusisme, Menestral.
|
Pàg. 14
|
Partera.
|
Pàg. 15
|
Seny, Albat, Arriat.
|
Pàg. 16
|
Mussitar, Bramul, Estrèpit, Rosassa.
|
Pàg. 17
|
Terrabastall, Esclafat, Arrabassar, Revolada.
|
Pàg. 18
|
Trenc, Sacsejar, Escampall.
|
Pàg. 19
|
Inert, Enderroc, Enfollir, Ostensiblement, Esclafar, Vailet, Desplomar, Esfondrar, Fumeral.
|
Pàg. 21
|
Veguer, Ensangonat, Esparracat, Escanyolit.
|
Pàg. 22
|
Màrfega, Apocat, Apersonat.
|
Pàg. 23
|
Alletar.
|
Pàg. 24
|
Flassada, Prohom, Xarnera, Rabent.
|
Pàg. 25
|
Llevadora, Bastiment, Empènyer, Embranzida.
|
Pàg. 26
|
Atuell, Aram, Immutar-se.
|
Pàg. 27
|
Cabàs, Palplantat, Estiba.
|
Pàg. 28
|
Esgarip.
|
Pàg. 29
|
Emmarat, Ansat.
|
Pàg. 31
|
Viàtic.
|
Pàg. 32
|
Dida, Encontorn.
|
Pàg. 33
|
Extremunció, Sagrari.
|
Pàg. 34
|
Seguici, Escorcollar.
|
Pàg. 35
|
Compungit.
|
Pàg. 36
|
Mercedari.
|
Pàg. 38
|
Ungir, Combregar.
|
Pàg. 39
|
Cadafal, Mendicant, Sepeli, Amortallar.
|
Pàg. 42
|
Hospici, Daguer.
|
Pàg. 44
|
Traginer, Baronia, Remença.
|
Pàg. 45
|
Albirar, Esparracada, Arremolinar, Sederia.
|
Pàg. 46
|
Picador, Sufragar, Proveir, Canonge.
|
Pàg. 47
|
Llàntia, Menestral, Sarró (sarronet).
|
Pàg. 48
|
Clemàstecs, Rebost, Bugada, Escodrinyar.
|
Pàg. 49
|
Esbullat (cabell) .
|
Capítol 2
| |
Pàg. 54
|
Munió, Amanyagar (cabell).
|
Pàg. 55
|
Calfred, Infondre, Esperonar.
|
Pàg. 57
|
Traspassar, Reguitzell, Frisar.
|
Pàg. 58
|
Dot.
|
Pàg. 59
|
Endrapar, Acotxar.
|
Pàg. 61
|
Ballesta, Basarda.
|
Pàg. 65
|
Aclucar, Aixada, Palafanga, Dalla, Cabàs,Terrissa, Cullerots, Escudelles, Cobertor.
|
Pàg. 66
|
Arrecerar-se, Encalçar.
|
Pàg. 67
|
Troter, Lleixa, Objectar.
|
Pàg. 68
|
Cofoi, Arrendar.
|
Pàg. 69
|
Enriolat.
|
Pàg. 70
|
Congre.
|
Pàg. 71
|
Manyós, Cobert, Embalum, Munió, Solc.
|
Pàg. 72
|
Trasbalsada, Tràngol.
|
Pàg. 73
|
Oratori, Flairar, Piuladissa.
|
Pàg. 74
|
Intercedir.
|
Pàg. 75
|
Intrusisme, Vexació.
|
Pàg. 76
|
Arrecerat.
|
Pàg. 77
|
Congeniat.
|
Pàg. 78
|
Cabòries, Escreix.
|
Pàg. 79
|
Guarir, Nafra, Trencadura, Vailet.
|
Pàg. 80
|
Casalot, Agenciar.
|
Pàg. 81
|
Dot, Escreix.
|
Pàg. 82
|
Astorat, Inenarrable.
|
Pàg. 89
|
Engaltar, Verals, Escodrinyar, Abellir, Passavolant.
|
Pàg. 92
|
Tinell, Àlber, Feinador, Mas, Embullat.
|
Pàg. 94
|
Etzibar.
|
Pàg. 95
|
Entresolat.
|
Pàg. 97
|
Enfornar, Forca, Escarnir, Escodrinyat.
|
Pàg. 98
|
Indissoluble, Desheretament.
|
Pàg. 101
|
Llegat.
|
Pàg. 102
|
Apressar.
|
Pàg. 103
|
Jaculatòria.
|
Pàg. 104
|
Entabanar.
|
Capítol 3
| |
Pàg. 109
|
Desgranar.
|
Pàg. 110
|
Recar, Esbocinar.
|
Pàg. 111
|
Lledoner.
|
Pàg. 114
|
Formós.
|
Pàg. 115
|
Palomides, Corball.
|
Pàg. 119
|
Lligall (de paper vell).
|
Pàg. 121
|
Esmorteït, Moltó, Frisós.
|
Pàg. 122
|
Granera, Branquilló, Prior, Redimir.
|
Pàg. 123
|
Arrapar.
|
Pàg. 127
|
Semal.
|
Pàg. 128
|
Malura, Pàtina.
|
Pàg. 129
|
Palangana, Pedrís, Brandar.
|
Pàg. 131
|
Desballestar.
|
Pàg. 135
|
Nòtula, Llegar, Protocols, Escriptures.
|
Pàg. 136
|
Parracaire.
|
Pàg. 138
|
Minuta, Esdevenir, Ombrívol.
|
Pàg. 141
|
Promulgació, Enllaminar.
|
Pàg. 143
|
Engiponar, Farcell, Picador, Cossi.
|
Pàg.144
|
Impetuós, Cabòries.
|
Pàg.146
|
Grana.
|
Pàg.148
|
Frisança.
|
Capítol 4
| |
Pàg. 153
|
Insalubre, Viarany.
|
Pàg. 156
|
Jovencell, Fastuós.
|
Pàg. 157
|
Astorat, Unça, Aplom, Ostentosament.
|
Pàg. 158
|
Clatellot.
|
Pàg. 159
|
Escrupolosament, Calfred.
|
Pàg. 160
|
Obstinació.
|
Pàg. 163
|
Manobre.
|
Pàg. 164
|
Aturador.
|
Pàg. 165
|
Mas, Masover, Complaença.
|
Pàg. 166
|
Confits, Pioca.
|
Pàg. 167
|
Socarrimat, Desgavell.
|
Pàg. 169
|
Brètol, Vehemència, Xiuxiuejar, Somicar.
|
Pàg. 170
|
Desgavell.
|
Pàg. 172
|
Impropi, Estoicament.
|
Pàg. 173
|
Malfactor, Espantadís, Envanir, Enardiment, Embravit, Injúria, Calúmnia.
|
Pàg. 174
|
Socarrimat, Espígol, Heura, Sèu, Esporuguit.
|
Pàg. 176
|
Auguri.
|
Pàg. 183
|
Ordenació, Auster, estora.
|
Pàg. 184
|
Sargir, Llotja.
|
Pàg. 185
|
Tros.
|
VOCABULARI D'EXAMEN (FEBRER 2016)
Capítol 1
|
|
Pàgina 5
|
Nafra
|
Pàg. 11
|
Flassada, Candela
|
Pàg. 12
|
Daguer, Tapí
|
Pàg. 13
|
Intrusisme, Menestral.
|
Pàg. 14
|
Partera.
|
Pàg. 15
|
Seny, Albat
|
Pàg. 16
|
Rosassa.
|
Pàg. 18
|
Trenc
|
Pàg. 19
|
InertEsfondrar, Fumeral.
|
Pàg. 21
|
Esparracat
|
Pàg. 22
|
Màrfega
|
Pàg. 23
|
Alletar
|
Pàg. 24
|
Flassada
|
Pàg. 25
|
Llevadora
|
Pàg. 26
|
Aram
|
Pàg. 27
|
Cabàs
|
Pàg. 32
|
Dida
|
Pàg. 33
|
Extremunció
|
Pàg. 34
|
Escorcollar.
|
Pàg. 38
|
Ungir, Combregar.
|
Pàg. 47
|
Llàntia, Menestral, Sarró
|
Pàg. 48
|
Clemàstecs, Rebost
|
Capítol 2
|
|
Pàg. 54
|
Munió
|
Pàg. 57
|
Reguitzell
|
Pàg. 58
|
Dot.
|
Pàg. 65
|
Aixada, Dalla, Cabàs, Cullerots
|
Pàg. 67
|
Lleixa
|
Pàg. 68
|
Arrendar
|
Pàg. 71
|
Munió
|
Pàg. 75
|
Intrusisme
|
Pàg. 78
|
Escreix.
|
Pàg. 79
|
Nafra
|
Pàg. 92
|
Tinell, Mas
|
Pàg. 97
|
Forca
|
Pàg. 98
|
Desheretament.
|
Pàg. 101
|
Llegat.
|
Pàg. 104
|
Entabanar.
|
Capítol 3
|
|
Pàg. 121
|
Moltó
|
Pàg. 122
|
Granera
|
Pàg. 129
|
Palangana
|
Pàg. 136
|
Parracaire.
|
Pàg. 143
|
Farcell
|
Capítol 4
|
|
Pàg. 157
|
Unça
|
Pàg. 165
|
Mas
|
Pàg. 166
|
Confits
|
Pàg. 169
|
Xiuxiuejar, Somicar.
|
Pàg. 173
|
Calúmnia.
|
Pàg. 174
|
Espígol
|
Pàg. 184
|
Sargir, Llotja.
|
ACTIVITAT
Escriu el significat d'aquestes expressions.
Frases fetes i locucions
| |
Capítol 1
| |
Pàg. 11
|
De gom a gom:
|
Pàg. 13
|
Tenir mans de plata:
|
Pàg. 14
|
En un tres i no res:
Fer el cor fort:
|
Pàg. 17
|
D’una revolada:
|
Pàg. 24
|
Tenir el cor encongit:
|
Pàg. 46
|
De bat a bat:
|
Capítol 2
| |
Pàg. 75
|
Fer mans i mànigues:
|
Pàg. 78
|
Passar pel cap:
Aprendre de lletra:
|
Pàg. 79
|
No tenir-les totes:
|
Pàg. 83
|
Veure’s d’una hora lluny:
|
Pàg. 86
|
Fer safareig:
|
Pàg. 87
|
No tenir arestes:
|
Pàg. 90
|
En dansa:
Anar-se’n en orris:
|
Pàg. 92
|
Fer patxoca:
Ser pastats (de cara):
|
Capítol 3
| |
Pàg. 144
|
Fil per randa:
|
Pàg. 146
|
De fit a fit:
|
Pàg. 147
|
Baixar de la figuera:
|
Capítol 4
| |
Pàg. 157
|
No perdre ni una unça d’aplom:
|
Pàg. 173
|
Arrencar la pell a tires:
|
LECTURA TRIMESTRE 3
Dolors Garcia Cornelia
Diumenge al mati, al peu
del salze
Ed. Barcanova
ISBN: 9788448936037
13è Premi Barcanova
Una colla de companys i companyes són convocats per Facebook
a la mateixa casa rural on van dur a terme les colònies de fi de curs cinc anys
enrere. Durant un cap de setmana viuran plegats, aïllats de la resta del món.
Les maletes d'Auschwitz
Estrella Polar
ISBN 9788499327686
8è Premi de Literatura Infantil «Atrapallibres»
Quatre relats colpidors, realistes i entranyables,
testimonis d’un temps que mai ha de caure en l’oblit i que cap infant hauria de
tornar a viure.
Antonio Lozano- Álvaro Colomer
Terror a la xarxa I: El noi que vivia tancat en una habitació
Ed. Edebé
ISBN: 978-84-683-0732-9
Mostra de lectura (Cap. 1): http://www.edebe.com/publicaciones-generales/img/cast/830732.pdf
Una interessant novel·la que capta lectors basant-se en tres ingredients molts importants: xarxes socials com a protagonistes, atracció entre un noi i una noia i capítols curts amb un text amè i fresc. Les xarxes socials, i concretament el Facebook, s’utilitza molt per parlar amb els amics i coneguts, però sovint, també ens comuniquem amb gent desconeguda.
“El noi que vivia tancat en una habitació” primer llibre de la trilogia Terror a la Xarxa, té un argument ben senzill: una noia de 12 anys, que viu amb la seva tieta, s’escriu pel Facebook cada dia amb el seu germà gran que estudia a la universitat. Durant uns dies la Nerea no rep resposta del seu germà i decideix investigar al Facebook. De seguida troba que alguna cosa no rutlla: tots els contactes que han agregat a l“Ombra” resten inactius des de llavors, incloent-hi el seu germà. Però descobreix que una persona encara està connectada i decideix enviar-li un missatge.
"Hola, em dic Nerea i t’escric perquè el meu germà ha desaparegut. He trobat el teu nom entre una sèrie de persones que tenia agregada ‘L’Ombra’ com a amic. L’últim que va fer el meu germà abans de deixar de donar senyals de vida va ser agregar aquesta ‘Ombra’ a la seva llista d’amics. Si no m’equivoco, tots els qui la van agregar romanen inactius. Llevat de tu. Si et plau, posa’t en contacte amb mi urgentment. Estic una mica espantada.
Moltes gràcies!"
Així coneix el noi que viu tancat a la seva habitació perquè pateix d’agorafòbia.
Aquesta malaltia no el permet sortir de la seva habitació cosa que ha
fet que la seva traça amb els ordinadors hagi millorat moltíssim.
Gràcies a això, ell i la Nerea van descobrint coses i s’endinsen en el perillós món del fanatisme en contra de les noves tecnologies.
"Tinc
un malaltia que m’impedeix sortir de la meva habitació. Em passo tot el
dia a l’ordinador, sense tenir més contacte amb el món exterior que el
que ofereix internet, i no puc tocar a la noia de la que estic enamorat.
Em dic Derek i aques és el meu món."
Gisela Pou
La noia de la mitjanit
Ed. Edebé
Col·lecció Periscopi, núm. 48ISBN: 978-84-683-1614-7
Mostra de lectura (Cap. 1): http://www.edebe.com/publicaciones-generales/img/cast/116640.pdf
Gertrud Grass va ser una de les tastadores del menjar del Líder durant la Segona Guerra Mundial. Setanta anys més tard, Sira Burg, una adolescent que desborda energia, viatjarà a Berlín a la recerca de la nonagenària Gertrud per donar-li un missatge de la seva àvia. Sense proposar-s'ho, la vida de la Sira farà un salt mortal: trencarà amb l'Àlex, el seu nòvio; recuperarà l'amistat del Vidal; descobrirà qui és la Daniela; viurà en un pis d'estudiants ple de sorpreses, i comprendrà que la vida és un sens fi de preguntes sense resposta.
Roberto Santiago- Jesús Olmo
Mai no tingueu catorze anys
Ed. Edebé
Col·lecció Periscopi, núm. 25
ISBN: 978-84-236-8828-9
L’Ivan té un problema: acaba de fer catorze anys. Encara que no ho sembli, pot ser un problema força gros. Quan tens catorze anys, a vegades les coses es compliquen. Un dia l’Ivan troba la xicota del seu millor amic petonejant un altre noi.
Jaume Cela
Junts
veurem el Miljacka
La
Galera
ISBN
9788424691172
Es tracta de l'aventura d'en Dzenan, un noi de
Sarajevo, que fuig de la guerra dels Balcans i ve a petar a Cerdanyola... Aquí
coneix la Míriam... i inevitablement enceten una història d'amor. Bon llibre juvenil per a qui li agradin les històries d’amor.
Sónia Fernández-Vidal
La porta dels tres panys
Ed. La Galera
ISBN: 978-84-9930-429-8
James Finn Garner
La porta dels tres panys
Ed. La Galera
ISBN: 978-84-9930-429-8
- Niko és un noi de 14 anys que un bon matí tria un altre camí per anar a l'institut i troba una casa que no havia vist mai. Atret pel misteri, hi entra i es trobarà immers en un univers extrany. Dins del món quàntic passen coses sorprenents: un univers es crea del no-res, un taller de rellotgeria ofereix viatges a la velocitat de la llum i un gat apareix i desapareix alhora. El que en Niko no sap és que té una missió important; per sort l'ajudaran uns nous amics que acaba de fer en aquest curiós món.
BOOKTRAILER: https://www.youtube.com/watch?v=P1I_sFiFDtE
James Finn Garner
Contes per a nens i nenes políticament correctes
Ed. Quaderns Crema
ISBN 9788477271536
Obres clàssiques de la literatura per a infants i
joves reescrites en clau d’humor i ironia.
PROPOSTES D'ACTIVITATS DE LECTURA DEL 3R TRIMESTRE
- RECULL DE CITES
- DIETARI DE LECTURA
Escriu les entrades del dietari quan en tinguis ganes. No cal fer-ho, obligatòriament, cada dia de lectura.
Un diari de lectura és un quadern personal
on els alumnes registren els llibres que llegeixen i n’escriuen alguna cosa: una opinió, un personatge amb qui s’han identificat, una frase que els agrada, un dibuix... Hauria de ser de caràcter
voluntari i personal: escriure-hi només quan es vulgui, el que es vulgui i com
es vulgui. No es tracta de fer un treball obligatori després de cada lectura.
Exemple:
- LECTURA DRAMATITZADA
La lectura en veu alta, amb
preparació prèvia, davant d’altres persones, pot ajudar a millorar l’autoconcepte lector de qui llegeix,
que se sentirà satisfet en veure que ho ha fet bé i que ha agradat a qui
l’escolta, el qual també en traurà beneficis: sentir un model correcte de
lectura, saber escoltar de manera atenta... S’enriquiran les
capacitats comprensives i expressives dels participants, a més dels valors
específics que pugui aportar la lectura.
Caldria remarcar molt la preparació
prèvia:
• Triar fragments que agradin.
• Llegir-los diversos cops i comprovar que ho entén tot.
• Identificar les paraules que li costen de llegir i practicar-les més.
• Tenir
en compte els signes de puntuació i l’entonació.
• Assajar la lectura,
llegir-la diversos cops, davant d’una altra persona, enregistrar-la i
escoltar-se...
- AUDIOLLIBRE
Selecciona fragments del llibre i fes un àudiollibre.
Un Audiollibre és un enregistrament d'un llibre llegit en veu alta per locutors i locutores, narradors i narradores, en la seva versió integra de l'obra original i sense música de fons. Sol estar en suport CD, DVD o en formats digitals com l'MP3.
S'empra quan la lectura directa d'un llibre no és possible (per invidents) o per escoltar durant els desplaçaments o simplement perquè es prefereix d'aquesta manera.
Exemple:
https://www.youtube.com/watch?v=HwrmVbjciIE
- BOOKTUBER
Fes un vídeo analitzant el llibre de lectura i expressa la teva opinió. (No cal que el pugis a internet.)
La lectura, com era esperable, també ha acabat tenint un espai a
internet mitjançant els booktubers. El potencial dels booktubers ha estat la
seva capacitat de donar veu (i imatge) al lector. Sense un desig de
professionalitat en les valoracions crítiques que fan, aquests joves es limiten
a presentar i compartir opinions amb els altres. Per tant, els booktubers ens
permeten no només descobrir apassionats lectors sinó també saber que hi ha un
volum important de joves que són lectors, i a més compromesos.
Des de casa comparteixen la seva passió pels llibres enregistrant vídeos de poc més de 5 minuts de durada plens de creativitat i originalitat. Amb una destresa i un enginy sorprenents, ressenyen llibres, recomanen novetats, mostren les seves biblioteques i fomenten el debat literari mitjançant reptes i opinions. Tenen la gràcia d’explicar en pocs minuts la seva experiència amb el darrer llibre llegit.
Fes un booktràiler amb el més important del llibre. Pensa que ha de ser un bon reclam promocional!
https://prezi.com/ju_nemvaxtlh/el-llenguatge-audiovisual-a-secundaria-una-proposta-basada-en-el-video-literari/
https://www.youtube.com/watch?v=nArLFAcVVMg&nohtml5=False
https://www.youtube.com/watch?v=kjZx7H07kYc
En un booktràiler es
capta l’atenció dels lectors a través dels aspectes que singularitzen el
llibre. A diferència dels booktubes, la seva funció és incitar la lectura, no
valorar-la.
- VIDEOLIT (VÍDEO LITERARI)
https://prezi.com/ju_nemvaxtlh/el-llenguatge-audiovisual-a-secundaria-una-proposta-basada-en-el-video-literari/
Exemples de videolits:
https://www.youtube.com/watch?v=nArLFAcVVMg&nohtml5=False
https://www.youtube.com/watch?v=kjZx7H07kYc
- Adaptació cinematogràfica o teatral
Selecciona els moments més importants de la teva lectura i fes una representació teatral o un curtmetratge (una breu pel·lícula). Has d'intentar ser fidel al llibre original.
https://www.youtube.com/watch?v=ACwnGX9FYUI
·Té format de llibre.
- ÀLBUM DIGITAL IL·LUSTRAT
Fes un àlbum il·lustrat amb els elements més rellevants del teu llibre de lectura.
“(...) la gran diferència entre un llibre il·lustrat i
un àlbum rau en qui porta el pes narratiu. Quan la imatge és imprescindible per
entendre qui fa què, com, quan i per què; quan, observant-la, podem fer-nos una
idea cabal i fiable de la història narrada (...)”
"(...) la
idea d’un bon àlbum és que tots els elements del llibre es posin en joc al
servei de la història."
Característiques:
·Té text i imatges (dibuixos, fotos,...)
·La imatge/il·lustració és imprescindible per entendre la història
que es conta. Pot tenir diferents tipus de relació amb el text que acompanya:
pot anar més enllà del text, pot explicar el contrari del que ens diu el
text...
·Tots els elements que conformen l’àlbum en expliquen
la història que conté: el format, la mida, el color, la tipografia que
utilitza... és com una gran orquestra que necessita de tots els músics per poder tocar una
simfonia.
Exemple:
Les il·lustracions són a doble pàgina sempre, i el text hi està integrat, a la part superior o inferior, dreta o esquerra.
Les il·lustracions són a doble pàgina sempre, i el text hi està integrat, a la part superior o inferior, dreta o esquerra.
Les il·lustracions juguen un paper imprescindible en aquesta obra, intensifiquen i
complementen allò que conta el text.
- Creus que sense les imatges, la història agradaria igualment? Seria el mateix?
- Podríem entendre el text sense les il·lustracions? Quin paper juguen les il·lustracions? Ens ajuden a comprendre més la història? Expliquen més coses que el text?
- CONVERSA LITERÀRIA, DEBAT, ENTREVISTA,....
Escull alguna d'aquestes opcions dialogades: tertúlia literària -en directe o gravada-, entrevista al lector o a "l'autor" del llibre, debat, etc.
Poden servir-te d'ajuda algunes de les preguntes següents o pots buscar-ne d'altres, si et calen.
Preguntes bàsiques
Preguntes bàsiques
· Hi ha hagut alguna cosa que us hagi agradat
d’aquest llibre?
·
Alguna cosa no us ha agradat?
·
Alguna cosa us ha desconcertat, l’heu trobada estranya?
·
Alguna cosa us ha costat de comprendre?
· Heu descobert algun patró, alguna estructura
que es repeteixi?
Preguntes
generals
·
Quan us he ensenyat el llibre abans d’explicar-lo, què heu pensat? De què heu
pensat que parlaria?
·
Ara que l’hem llegit, és el que esperàveu?
·
Alguna de les paraules o frases que utilitza no us ha agradat?
·
El llenguatge que fa servir l’autor, us ha ajudat a imaginar la situació?
·
Quan ho anàveu llegint, podíeu veure la història a la vostra imaginació?
· En algun moment heu pogut “veure” a través de la mirada d'algun personatge?
Preguntes
especials
· En quant de temps creieu que transcorre aquesta història?
· En quant de temps creieu que transcorre aquesta història?
· Algun escenari dels que surten us ha fet
sentir còmode/incòmode?
·
Quins sentiments us provoca una escena concreta del llibre?
·
Com es deu sentir el personatge quan li passa
X cosa?
·
Us ha agradat com s’acaba? Us podíeu imaginar que acabaria així?
·
Relacionaríeu aquesta història amb alguna cosa quu us hagi passat a vosaltres o
a algú que conegueu?
ETC.
http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0061/8a244715-1333-4a23-adcc-735622e229f8/albums_illustrat.pdf
-Escriu un mail a l'autor/-a explicant la teva opinió sobre el llibre.
-Imagina i escriu un diàleg amb el protagonista.
-Canvia el final del llibre.
-Contesta una hipotètica carta d'un personatge en què explica que no està d'acord amb el paper que li ha sigut assignat al llibre.
-Fes una llista doble: coses que m'han agradat i coses que m'han desagradat del llibre.
-Si fossis l'autor i et demanessin que canviessis alguna cosa del teu llibre, quines modificacions faries? Explica-ho.
Etc.
ALTRES POSSIBLES ACTIVITATS SOBRE ELS LLIBRES
-Escriu un correu electrònic al protagonista una vegada has acabat la lectura.-Escriu un mail a l'autor/-a explicant la teva opinió sobre el llibre.
-Imagina i escriu un diàleg amb el protagonista.
-Canvia el final del llibre.
-Contesta una hipotètica carta d'un personatge en què explica que no està d'acord amb el paper que li ha sigut assignat al llibre.
-Fes una llista doble: coses que m'han agradat i coses que m'han desagradat del llibre.
-Si fossis l'autor i et demanessin que canviessis alguna cosa del teu llibre, quines modificacions faries? Explica-ho.
Etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada