A continuació us detallem la feina
d’estiu a lliurar el primer dia de classe. Aquests deures comptaran com a nota
de cara la 1a avaluació del curs següent.
ALUMNES AMB NOTES DE 5 I 6 (OBLIGATORI)
1.
Llegeix un dels llibres següents i fes la fitxa de lectura proposada.
· Les aventures de La Mà Negra, de Hans Jürgen Press (La
Magrana)
·
Una
noia N.O.R.M.A.L. i la turista
d'Anna Manso. (Ed. Cruïlla)
·
Crispetes
per la Norma Schweizer,
de Pere Pons i Clar. (Ed. Cruïlla)
·
Un
estiu a Borneo, de
Pilar Garriga. (Ed. Barcanova)
La volta al món en 80 dies, de Jules Verne. (Editorial
Barcanova, Col·lecció Antaviana Clàssics).
·
El
gos que corria cap a un estel,
de Henning Mankell. (Ed. Estrella polar)
·
El
diari secret d’Adrian Mole
de Sue Townsend. (Ed. Columna Jove)
·
El
diari lila de la Carlota
de Gemma Lienas. (Ed. Empúries)
·
Mentida de Care Santos. (Ed. Edebé)
·
Xenia,
#keepcalm i fes un tuit de Gemma Pascual (Ed.
Barcanova)
Fitxa de lectura del llibre escollit:
Fitxa tècnica: Títol,
autor/a, editorial, ...
Temàtica:
realista, ciència-ficció, terror, aventures...
Descripció
del lloc on passa l’acció.
Temps
que transcorre.
Descripció
dels personatges: protagonista /-es, principals i secundaris.
Resum
de l’argument.
Recerca
al diccionari de les paraules que no s´hagin entès.
Valoració
del llibre del 0 al 10 segons t’hagi agradat més o menys.
El
recomanaries? Per què?
2. Fes aquest quadernet sencer o tria un dels següents recursos ortogràfics
en línia i realitza un mínim de 5 activitats i/o dictats.
Llengua:
Català
Dominar
l’ortografia (Quadern
de l’alumnat)
Daniel
Gabarró Berbegal
Ed. Boira
ISBN: 9788415218456
Recursos ortogràfics en línia:
El
gran dictat (Primària i Secundària)
El joc del gran dictat (programa
televisiu). El joc consisteix en un dictat de 15 paraules classificades en 5
nivells de dificultat.
Dictats en línia
Activitat que proposa dictats en línia.
Aconsellables els nivells intermedi i de suficiència.
Cada dictat es compon d'un text escrit
(arxiu PDF) i d'una audició o
enregistrament sonor (arxiu MP3).
3.
Tria, com a mínim, una de les propostes següents d'expressió escrita:
·
Activitats complementàries de la
lectura escollida
a) Escriu un final alternatiu de la
història.
b) Cerca 3 imatges que defineixin el
llibre de lectura (que mostrin algun personatge, que presentin un sentiment que
la lectura t’hagi despertat, que faci d’ambientació del llibre...) i escriu el
perquè has triat aquestes imatges.
c) Escriu una notícia relacionada amb
algun aspecte del llibre. (Recorda les pautes que ha de tenir una notícia: qui,
què, com, quan, on i per què)
·
Descripció
d'una imatge feta per tu
Descriu aquest espai com un lloc
interessant per passar-hi uns dies de vacances, per visitar-lo, per viure-hi,
etc.
Recorda els passos que cal seguir per
redactar un bon text descriptiu:
1- Observa bé la imatge i capta'n
molts detalls.
2- Decideix un ordre de la descripció
(de dalt a baix, de dreta a esquerra o al revés, del centre cap als costats).
3- Utilitza les paraules adients:
adjectius, (evita fer servir els adjectius petit,
gran, lleig, ...), connectors per enllaçar les idees i per ordenar: en
primer lloc, a continuació, d’una banda, d’altra banda, per acabar; etc.
·
Crònica de l'estiu
Fes un escrit, en un màxim de quatre
fulls, de l’episodi més rellevant de les teves vacances d'estiu: un viatge, una
excursió, una aventura, unes noves amistats, etc. Hi pots incloure fotografies,
dibuixos, entrades, etc.
ALUMNES
AMB UNA NOTA IGUAL O SUPERIOR A 7 (OPTATIU)
En cas de fer deures d'estiu, els has d’entregar al professor de llengua
catalana el primer dia de classe. La nota d'aquestes feines es tindrà en compte
en l’avaluació del primer trimestre.
UNITAT 1
CONTINGUTS SIMPLIFICATS
|
Literatura: El narrador i el punt de vista
Gramàtica: Els constituents de l’oració
Ortografia: Les lletres p/b, t/d i c/g
Propietats i tipologia textual: Els elements de la
comunicació.
Temps
verbals: Les formes compostes. El
perfet d’indicatiu.
|
UNITAT 2
CONTINGUTS SIMPLIFICATS
|
Literatura: Les figures retòriques. La mètrica
Gramàtica: Els pronoms
Ortografia: Les lletres s, ss, c, ç, z
Lèxic: Locucions i
frases fetes. Els camps lèxics i les famílies de paraules.
Temps
verbals: El plusquamperfet
d’indicatiu
|
UNITAT 3
CONTINGUTS SIMPLIFICATS
|
Literatura: Els personatges literaris
Gramàtica: L’adverbi
Ortografia: Les lletres g/j, x/ix i tx/ig
Lèxic: El sentit propi i el sentit figurat.
Tipus
de textos: Els textos explicatius
Temps
verbals: El passat anterior.
|
UNITAT 4
CONTINGUTS SIMPLIFICATS
|
Literatura: La veu dels personatges (estil directe i estil
indirecte)
Llengua
i societat: Unitat i diversitat
lingüístiques. Variants geogràfiques.
Gramàtica: Les preposicions
Ortografia: La lletra h i el dígraf l·l
Temps
verbals: El futur perfet
|
UNITAT 5
CONTINGUTS
SIMPLIFICATS
|
Llengua
i societat: Les variants
generacionals.
Gramàtica: Les conjuncions
Ortografia: Les lletres m, n r i el dígraf rr
Tipus
de textos: Els textos instructius
Temps
verbals: El condicional perfet
|
UNITAT 6
CONTINGUTS SIMPLIFICATS
|
Literatura: L’ordre dels fets en la narració (lineal/no
lineal)
Gramàtica: Les interjeccions i les onomatopeies
Ortografia: Les lletres b i v
Temps
verbals: El perfet de subjuntiu
|
UNITAT 7
CONTINGUTS SIMPLIFICATS
|
Ortografia: La tipografia d’un treball escrit.
Tipus
de textos:Els textos argumentatius.
Temps verbals: El plusquamperfet de subjuntiu
|
UNITAT 8
CONTINGUTS SIMPLIFICATS
|
Tècniques
de treball: L’exposició oral d’un
treball
Ortografia: Els signes de puntuació (I)
Temps verbals: L’infinitiu i el gerundi perfets.
|
LECTURES
TRIM.1: Qui és el de la foto? Maria Carme Roca. Ed. Bromera
TRIM.2: Serena. Dolors Garcia Cornellà. Ed. Cruïlla.
Activitats web:
ORTOGRAFIA
Tothom haurà realitzar el seguiment i correcció dels seus Errors ortogràfics més freqüents. Aquesta graella ha de servir per a millorar l'ortografia i per a poder evitar la repetició d'aquests errors quan calgui escriure un text nou. El fet d'escriure l'errada correctament permetrà recordar la forma adequada i la norma que cal emprar.
(Aprox. cada 30 paraules es
realitzarà un examen de vocabulari.)
EXAMEN DE
VOCABULARI
Exercici n. 1.- (2p)
Escriu la
categoria gramatical dels següents mots. Recorda que en els verbs has
d’escriure persona, temps i mode, en els noms i adjectius gènere i nombre, etc.
( 5 paraules)
Exercici n. 2.- (2p)
Escriu la paraula escaient per a cada frase.
Espona, col·lateral, dràstica, rosbif, verals, trossa, furibunda,
zitzània, rabosa, mussitar, homòleg,
llepolies, tustat
(Cal omplir els buits de les frases
amb alguna de les paraules proposades. Cal destriar-les bé perquè hi ha paraules
sobreres)
( 5 paraules)
Exercici n. 3.- (2p)
Escriu la paraula adient per a cada definició.
Escriu la paraula adient per a cada definició.
[Adjectiu masculí singular aguda] Que té, que implica, una
intel·ligència viva, desperta.
.........................
(Intel·ligent)
( 5 paraules)
Exercici n. 4.- (2p)
Escriu la
definició adient per a cada un d’aquests mots.
( 5 paraules)
Exercici n. 5.- (2p)
Escriu
una història de deu línies com a màxim on apareguin els següents mots. Subratlla’ls a
mesura que vagin apareixent en la teva història. (Pots modificar-ne el gènere, el nombre i els
temps verbals si ho necessites). COMPTE AMB LES FALTES D’ORTOGRAFIA!
TUTORIA: L'AMISTAT
ACTIVITAT 1
Programa de sueca televisió realitzat pels
alumnes de 1r de batxillerat de l'IES 'Joan Fuster' de Sueca sobre el valor de
l'amistat.
Part 1: 2 minuts
https://www.youtube.com/watch?v=wHzSaObQDQw
Si vols seguir mirant el reportatge, aquí tens els altres links:
També pots aprofundir el programa "Amb ulls de nen" de la TV3 sobre l'amistat (28 minuts).
ACTIVITAT 2
Llegeix ATENTAMENT aquests textos sobre l'amistat i fes un buidat de les idees importants.
TEXT 1:
La amistad como elixir de juventud (y de felicidad)
La amistad hace que la vida sea más fácil, ya lo dijo Aristóteles, y nos ayuda además a ser más felices. El dato nos los aportó Burt hace años con su estudio sobre la amistad y la correlación con la felicidad. Cuando una persona afirmaba contar con cinco o seis amigos con quienes compartir sus problemas tenía un 60% más de posibilidades de decir que se sentía muy feliz. Por ello, el arte de cultivar amigos es una de las habilidades que, aunque no siempre se nos enseñe, nos arma para enfrentarnos a las dificultades y saborear los momentos compartidos.
La amistad, además, nos rescata de la soledad a veces corrosiva. No olvidemos que en Occidente se calcula que una cuarta parte de las personas afirman sentirse solos. Y nos hace más longevos y con más calidad de vida. Ésta es la conclusión de un estudio realizado por la universidad australiana de Flinders. Durante 10 años analizaron las relaciones sociales de 1.477 personas mayores de 70 años y lo correlacionaron con su longevidad. La conclusión es muy reveladora: aquellos que tenían más y mejores relaciones con amigos, que no con familiares, llegaban a tener un 22 por 100 más de probabilidades de sobrevivir. Es decir, la amistad es también un elixir de juventud.
Pero, cuidado, la amistad es un arte y una experiencia que se apoya en la generosidad y en mirar a la otra persona con ojos amables. La amistad nos cuida y nos protege incluso de nuestros propias críticas. ¿Por qué llamamos a los amigos cuando estamos mal? Porque son ellos los que conectan con esa parte dulce que a veces se nos olvida de nosotros mismos. Esto no significa que el amigo no nos confronte o nos dé siempre la razón. En absoluto, pero para que se sostenga en el tiempo ha de ser desde un espacio amable, donde no haya miedo a mostrarse con nuestras facetas. De otro modo, no será un amigo. Como decía Josep Pla, en la vida “hay amigos, conocidos y saludados”. Con los amigos te desnudas interiormente sin miedo ni juicio, y con los saludados compartes conversaciones más superficiales, aunque por supuesto a veces necesarias.
La amistad, además, no se erosiona con el tiempo. Podemos ver a un buen amigo con el que no hayamos conectado desde hace años y retomar la amistad como si no hubieran pasado los días. Esa es la magia de la amistad. Se teje sobre hilos que nos hacen grandes y que nos da sentido a nuestra vida.
TEXT 2:
L'amistat és no qüestionar, saber escoltar i saber callar, donar suport i
fer una abraçada tendra. Tenir solidaritat, no encadenar, saber dir en el
moment precís les paraules adequades sense haver de buscar-les, no confondre la
franquesa amb l'ofensa i acceptar que ningú és perfecte i que per tant
ningú està exempt de cometre errors. És donar suport a les decisions
preses en els moments més negres. És respecte mutu i generositat. És compartir
i donar suport sense esperar rebre. Això és amistat.
(Marc M)
Altres textos:
ACTIVITAT 3
Respon les preguntes que consideris més importants:- QUÈ ÉS L'AMISTAT?
- ÉS NORMAL TENIR AMICS
- PER A QUÈ SERVEIX L'AMISTAT? ÉS IMPORTANT? QUIN VALOR TÉ?
- QUINES QUALITATS HA DE TENIR UN AMIC?
- ELS TEUS AMICS I AMIGUES ET CORRESPONEN IGUAL QUE TU A ELLS?
- FAS COSTAT A LES TEVES AMISTATS QUAN ET NECESSITEN?
- HI HA DIFERENTS NIVELLS D'AMISTAT? (més bon amics o menys...)
- HI HA ALGÚ AMB QUI TENS MÉS PROXIMITAT?
- L'AMISTAT ÉS PER A TOTA LA VIDA?
- FA POR PERDRE ELS AMICS?
- ELS NOIS I LES NOIES PODEN SER AMICS?
ACTIVITAT 4
Entra en aquest web i escull algunes cites per a fer un rètol:
Tutoria: SOLIDARITAT (GRAN RECAPTE D'ALIMENTS)
ELS BANCS D'ALIMENTS A CATALUNYA
ELS BANCS D'ALIMENTS A CATALUNYA
Els Bancs dels Aliments són quatre a Catalunya, un per demarcació. Són una entitat benèfica sense ànim de lucre, basada en el voluntariat, amb l’objectiu de lluitar contra la pobresa alimentària.
El
Gran Recapte d'Aliments és una campanya de recollida d'aliments bàsics per
aconseguir que les persones més necessitades d'aquí rebin ajuda alimentària. La
campanya del Gran Recapte es du a terme simultàniament pels quatre Bancs
d'Aliments de Catalunya amb l'objectiu de donar resposta a les urgències
alimentàries de les persones més necessitades de casa nostra.
Des de l'Institut Matadepera ens solidaritzem amb la campanya del Gran Recapte que organitza la fundació del Banc dels aliments pels dies 27 i 28 de novembre. L'institut organitza dues setmanes de recollida a partir del dimecres, 11 de novembre.
Ho hem organitzat de la següent manera:
2n ESO
-Tomàquet en llauna.
-Espaguetis
Així mateix pots completar la teva aportació amb productes de Nadal: torrons, xocolata, neules,
massapà...
Moltes gràcies per la teva col·laboració!
Comissió Solidària Institut Matadepera
TUTORIA: BUIDAT DOSSIER D'HÀBITS ACADÈMICS
És una activitat didàctica
que pretén ensenyar als alumnes que poden reutilitzar diferents materials fer
realitzar la seva pròpia decoració de Nadal. A través de productes que ja no
tenen utilitat, podem donar-los un segon ús, i fabricar diferents tipus
d'objectes decoratius. És una bona eina per fomentar la imaginació dels alumnes.
Proposo: per què no
ser més originals, creatius i, alhora, li donem un valor afegit estalviant i
cuidant el nostre entorn?
L’opció que us proposo
és reutilitzar residus i reconvertir-los en decoració per aquest Nadal. És
possible? sí, ho és, ara ho veureu.
AMB AMPOLLES DE
PLÀSTIC:
http://smallandnice.com/2011/11/30/recycled_christmas_decoration/
AMB ROTLLES DE PAPER DE VÀTER:
DECORACIÓ DE CLASSE
DIAPOSITIVES A LES PRESENTACIONS ORALS
AMB ROTLLES DE PAPER DE VÀTER:
VARIS:
DECORACIÓ DE CLASSE
DIAPOSITIVES A LES PRESENTACIONS ORALS
http://www.slideshare.net/carlescv/dissenya-bones-diapositives-amb-powerpoint-4129097
DNIP: VOCES INOCENTES
https://www.youtube.com/watch?v=d2HMXVuuTgg
https://www.youtube.com/watch?v=wnPSwqnrekU
Tutoria: SOLIDARITAT (NAMLO)
https://www.youtube.com/watch?v=PKzlzecWUxA
TERRATRÈMOL NEPAL
El grup solidari Shout It i la Comissió de Solidaritat organitza el 3r sopar Solidari en col·laboració amb l'ONG NAMLO.
Tot i que els diners que recollim estan destinats a l'equipament de les aules de l'escola de Khamdenu, pot ser que aquest any degut al terratrèmol que ha assetjat el país, els beneficis s'hagin de destinar també a la reconstrucció d'allò que hagi quedat malmès. Per tot això, creiem molt necessària la col·laboració i la participació de tots i totes en aquest sopar solidari.
Tómbola solidària:
Els productes per a la tómbola poden ser materials donats o comprats, També es pot col·laborar oferint vals per serveis o productes. En cas de donacions d'empreses, cal informar de qui és el patrocinador per afegir-los al tauler de col·laboradors.
TUTORIA: ASSETJAMENT ESCOLAR
DNIP: VOCES INOCENTES
https://www.youtube.com/watch?v=wnPSwqnrekU
Tutoria: SOLIDARITAT (NAMLO)
QUÈ PODEM FER PER ALS NENS DE KHAMDENU?
Michael de New York a Youtube: $7,417 per una escola d'oficis
https://www.youtube.com/watch?v=PKzlzecWUxA
Altres idees?
Segueix-nos!
TERRATRÈMOL NEPAL
Notícia completa de La Vanguardia:
Actualització de la pàgina de facebook de Namlo Europa que ens deixa una trista notícia i és que la primera escola que va construir Namlo ha quedat totalment devastada!
Un alumne que tenia becat l'organització ha mort a causa d'un esllavissament de terra.
"Avui he rebut una notícia molt trista i una petició urgent d'ajuda de Yarmasing, una petita comunitat xerpa prop de la frontera tibetana amb Nepal. Aquí és on vaig passar tres mesos l’any 1999 treballant amb la seva gent per a construir la primera escola de Namlo. Ara, després del terratrèmol, només tres cases segueixen en peu. Això deixa a prop de 150 famílies (unes 750 persones) sense menjar ni refugi. Sushil Tamang, un dels nostres alumnes becats del poble, ha mort en un lliscament de terra i necessitem el teu suport per evitar més pèrdues. Comptem amb un equip de voluntaris, alguns del poble, a punt per implementar un esforç d'ajuda humanitària que consisteix en necessitats bàsiques -tendes de campanya, mantes, matalassos, aliments i estris de cuina. Dawa Sherpa, un dels habitants del poble i primer coordinador del projecte de Namlo, ens ha d’acabar d’actualitzar de la llista definitiva de les necessitats més urgents, que està al voltant dels 31.000 euros. Si us plau, et demanem col·laboració per ajudar a aquestes persones. El 100% anirà per a ells i cada donació, grans i petites, tindran un impacte."
MAGDA, presidenta de Namlo Europa
SOPAR SOLIDARI
VÍDEO SOPAR SOLIDARI 2012: https://www.youtube.com/watch?v=fdndm4XbuEU
Tot i que els diners que recollim estan destinats a l'equipament de les aules de l'escola de Khamdenu, pot ser que aquest any degut al terratrèmol que ha assetjat el país, els beneficis s'hagin de destinar també a la reconstrucció d'allò que hagi quedat malmès. Per tot això, creiem molt necessària la col·laboració i la participació de tots i totes en aquest sopar solidari.
DIA: 5 DE JUNY
ON: PATI DE L'INSTITUT (Si no plou, en aquest cas,ho faríem al gimnàs)
PREU: - 7 EUROS A TAQUILLA i 5 EUROS ANTICIPADA
- NENS FINS A 5 ANYS GRATUÏT
(TAMBÉ OFERIM FILA 0, ÉS A DIR COMPRA DE L'ENTRADA COM A DONATIU SENSE ASSISTÈNCIA AL SOPAR, 5 EUROS)
HORA: OBERTURA DE PORTES A LES 19:30
INICI SOPAR + ACTUACIONS 20:30
FINAL entre 22:30 - 23:00 (MÀX)
SOPAR:
És un sopar de carmanyola que cadascú es duu de casa (amb els estris necessaris).
Què hi haurà?
Paradetes de degustació, tallers pels petits, tómbola i actuacions...
Tómbola solidària:
Els productes per a la tómbola poden ser materials donats o comprats, També es pot col·laborar oferint vals per serveis o productes. En cas de donacions d'empreses, cal informar de qui és el patrocinador per afegir-los al tauler de col·laboradors.
TUTORIA: ASSETJAMENT ESCOLAR
ACTIVITAT
Mira aquest vídeo i respon:
Un cop visionat el vídeo, escriu la teva opinió sobre l'assetjament verbal.
- Creus que les paraules poden ser una arma d'atac?
- Com es deu sentir la persona que és agredida verbalment?
- Les etiquetes poden fer mal?
- Les brometes insignificants poden ser destructives?
- I com s'intensifica el dany si passa sovint?
Un cop visionat el vídeo, escriu la teva opinió sobre l'assetjament verbal.
https://www.youtube.com/watch?v=3241Mrlxf5o
"Words hurt" ("las palabras duelen")
ACTIVITAT
Mira aquest vídeo i respon:
Mira aquest vídeo i respon:
- Creus que existeix la llei del silenci als centres escolars?
- Trobes correcte que els alumnes puguin conèixer incidents i no els diguin?
- Per què es normalitzen aquests fets i se'ls treu importància?
- Tant poder tenen els assetjadors?
https://www.youtube.com/watch?v=agxeyTpTbwc
ACTIVITAT
Mira aquest vídeo i respon:
Mira aquest vídeo i respon:
- Els assetjadors ho fan per a sentir-se superiors? Es mereixen aquest protagonisme?
- Per què es presencien incorreccions i no es fa res?
- Creus que els observadors no actuen perquè se senten insegurs?
- I tu què faries si fossis testimoni d'aquesta escena?
- I si fossis tu la víctima, voldries que t'ajudessin?
- En un cas real, et pots comprometre a actuar? De quina manera?
- Què necessites per a implicar-t'hi positivament?
Mira aquest vídeo i respon:
- Està de moda l'assetjament?
- Series còmplice del que fa la persona assetjadora? L'imitaries?
- T'ha cridat l'atenció alguna cosa d'aquesta campanya? Quina?
- Podries imaginar-te aquesta situació en el teu institut?
- No sents cap mena d'empatia o aquest tema ja et causa indiferència?
ACTIVITAT
Mira el vídeo i respon:
- Quina quantitat d'alumnes pateixen assetjament?
- Per quins motius la Yaiza pateix "Bullying"?
- Què en penses?
ACTIVITAT
Mira el vídeo i expressa la teva opinió.
ACTIVITAT
Has sentit a parlar del sucidi per assetjament escolar?
Per què creus que el "Bullying" pot ser causa de suicidi?
Per què hi ha gent que necessita ajuda i no ho diu?
Per què creus que el "Bullying" pot ser causa de suicidi?
Per què hi ha gent que necessita ajuda i no ho diu?
ACTIVITAT
Llegeix la carta de comiat del nen que s'ha suicidat i escriu-li una resposta.
El pequeño Diego, de solo 11 años de edad, dejó en la ventana del departamento desde el que se lanzó al vacío, un mensaje para sus padres “Mirad en Lucho”, su muñeco. En él, había dejado su dramática carta de despedida. ¿El motivo? no quería ir más al colegio, donde supuestamente sufría bullying, aunque esto está siendo investigado.
El texto es desgarrador y fue profusamente difundido en distintos medios:
“Papá, mamá, estos 11 años que llevo con vosotros han sido muy buenos y nunca los olvidaré como nunca os olvidaré a vosotros.
Papá, tú me has enseñado a ser buena persona y a cumplir las promesas, además, has jugado muchísimo conmigo. Mamá, tú me has cuidado muchísimo y me has llevado a muchos sitios. Los dos sois increíbles pero juntos sois los mejores padres del mundo.
Tata, tú has aguantado muchas cosas por mí y por papá, te estoy muy agradecido y te quiero mucho. Abuelo, tú siempre has sido muy generoso conmigo y te has preocupado por mí. Te quiero mucho.
Lolo, tú me has ayudado mucho con mis deberes y me has tratado bien. Te deseo suerte para que puedas ver a Eli. Os digo esto porque yo no aguanto ir al colegio y no hay otra manera para no ir. Por favor espero que algún día podáis odiarme un poquito menos.
Os pido que no os separéis papá y mamá, sólo viéndolos juntos y felices yo seré feliz. Os echaré de menos y espero que un día podamos volver a vernos en el cielo. Bueno, me despido para siempre. Firmado Diego.
Ah, una cosa, espero que encuentres trabajo muy pronto Tata”.
“Espero que un día podamos volver a vernos en el cielo”, Diego González, el fallecido niño de 11 años.
Esta es la carta original, difundida por “El Mundo”:
ACTIVITAT
Inventeu-vos lemes sobre aquest tema.
Dins el grup hi ha “els altres”, aquells que no assetgen, que observen, que són testimonis i que riuen. Amb aquesta comunicació no verbal transmeten el missatge que allò que passa és divertit i que està bé, encara que puguin tenir una opinió diferent quan s’hi parla privadament. No s’ha de canviar l’actitud de la víctima perquè sigui més extravertida o menys tímida, sinó que cal influir sobre els testimonis. Quan s’aconsegueix que no participin en l’assetjament, canvia l’actitud de l’assetjador. L’objectiu és conscienciar que les accions del grup són importants i aconseguir empatia amb la víctima, defensar-la i donar-li suport."
https://www.youtube.com/watch?v=Y7qwcELSJXw
Esto sólo es para alumnos valientes [transcripción]
Algunos opinan que el agresor fue un valiente, un machote. Nada más lejos de la realidad, ir a por el pequeño, el indefenso, el extranjero, el de otra raza, el que vive sin padres en un centro de acogida, no es de ser valiente, es ser un COBARDE y otras cosas más.
Pero éste no fue el único COBARDE, hubo otros:
Mientras se producía la agresión, otros compañeros vuestros, patearon al mismo chico, incluso mientras otros compañeros y profesores vuestros intentaban separarlos, aprovechaban para entrar, dar una patada y salir corriendo, amparados en la bulla. Estos son aún más COBARDES, menos hombres, no sé cómo llamarlos.
¿Acaso no sabéis que una patada en el hígado, los riñones, el bazo, el pecho, la cabeza, etc. puede matar a una persona?
Por éstos no fueron los únicos cobardes, hubo otros:
Los que animaban a que siguiera el linchamiento, COBARDES.
Los que NO HICIERON NADA, COBARDES. SÍ, COBARDES también.
Con este tipo de actitudes, sólo se consigue fomentar la violencia, el machismo, el racismo, la xenofobia… No sólo los que agreden, sino quienes lo permiten. Hay que evitar estas conductas y sancionarlas cuando se producen, antes de que sea tarde. ¿O sólo os vais a mover cuando maten a alguien? Cuando tengamos otra Marta. Cuando sea un compañero cercano, ¿os moveréis? ¿Es menos persona un compañero de otro? ¿Es menos persona alguien más pequeño, de otro país, de otra raza?
Y cuando seamos nosotros, ¿seremos menos? ¿tendrán derecho a pegarnos?
Me resisto a creer que las charlas, las actividades, las excursiones que hacéis en el día de la mujer, de la paz, etc. no sirven para nada, confío en que sólo unos cuantos de vosotros seáis unos COBARDES. Y también confío en ue cuando alguien insulte o agreda a otro, no os pongáis de su lado, sino que lo aisléis, si no lo hacéis seréis igual que él.
Señalar, denunciar y reprender al que maltrata es ser una persona, un hombre, una mujer. HAZLO si eres VALIENTE.
Maltratar, participar, alentar y callar es de COBARDES.
Algunos estáis a tiempo de dejar de ser COBARDES. Otros no. ¿Tú dónde estás?
Los profesores estamos aquí para algo más que enseñaros asignaturas, para ayudaros a ser mejores personas, no desaprovechéis esta oportunidad.
Antonio Ledesa
Profesor de valientes
(Por favor, los cobardes, no digáis que yo os enseñé a serlo)
http://periodismohumano.com/sociedad/educacion/esto-solo-es-para-alumnos-valientes.html
ACTIVITAT
Mira el següent vídeo sobre algú famós que va poder superar 10 anys d'assetjament i va tenir un futur espectacular.
Escriu algun missatge positiu!
TUTORIA: Motivació
El temps
https://www.youtube.com/watch?v=yNg-JBCRVp4
La vàlua personal
https://www.youtube.com/watch?v=gQxpPKJW5ww
La motivació i superació
https://www.youtube.com/watch?v=wiHEPO6BgX8
L'empatia
https://www.youtube.com/watch?v=JFzFiKKY7J8
TUTORIA
Qui vol fer alguna cosa troba un camí,
Qui no vol fer res troba una excusa
(proverbi àrab)
Camino a la escuela (película entera)
https://www.youtube.com/watch?v=k4s7u4RtLrM
https://www.youtube.com/watch?v=8OHV5zpVpZ0
Noticia: niño pobre camina 2 horas para ir a la escuelahttps://www.youtube.com/watch?v=e-hIBImhaFo
Caminos escolares más peligrosos del mundo
Caminos escolares más peligrosos del mundo
Qui vol fer alguna cosa troba un camí,
Qui no vol fer res troba una excusa
(proverbi àrab)
TUTORIA
Més enllà de la vostra condició d’alumnes, sou persones!
M'agradaria fomentar la DEMOCRÀCIA PARTICIPATIVA!
Et proposo fer una assemblea d'aula.
M'importes i la teva opinió és valorada. Parla, escriu, expressa't!
Ara mirarem de trencar el gel i opinar sobre les preguntes següents. Per a properes vegades i cada cop que ho necessitis, digues a les teves representants de classe necessites parlar i proposa el tema que vols comentar.
- Quins canvis faries en les normes? En proposaries de noves?
- Què passa quan algú se salta una norma?
- Qui la fa, la paga? Hi ha actes que es queden en la impunitat?
- Creus que quan un/-a alumne/-a compleix amb la sanció ja no ha de ser responsable?
- Quines mesures alternatives establiries a la sanció?
- En comptes de sancions podem utilitzar accions reparadores
- Etc.
Les accions reparadores busquen una reparació efectiva del dany que s’ha causat. Estan basades en 3 erres:
• El RECONEIXEMENT del dany que s’ha causat.
• Assumir la RESPONSABILITAT dels fets.
• La REPARACIÓ del dany.
Hem d’aprendre a:
- responsabilitzar-nos,
- establir els límits
- assumir les conseqüències dels nostre actes.
TUTORIA
Cortometraje: "La Clase" (5 minuts)
https://www.youtube.com/watch?v=fr9AU_g1sNw
El preu de ser els primers (30 minuts)
https://www.youtube.com/watch?v=CNyK58Yokxs
Cortometraje: "La Clase" (5 minuts)
Cortometraje realizado por alumnos/as de la ECAM.
Contando con la participación de varios estudiantes del IES Carlos Bousoño.
https://www.youtube.com/watch?v=fr9AU_g1sNw
El preu de ser els primers (30 minuts)
Reportatge de TV3 sobre estudiar a Corea del Sud
"JAPÓN: PUNTO Y APARTE." DOCUMENTAL SOBRE LA EDUCACIÓN EN JAPÓN (26 minuts)
https://www.youtube.com/watch?v=DkKmn5TlDCI
¡De Panzazo! (72min.)
¡De Panzazo! refleja la realidad de la educación en México (...) Los datos, las entrevistas y lo que los propios alumnos filmaron con cámaras de mano dan pie a una indignación inteligente y también a darse cuenta de la parte que a cada uno le toca aportar.
El proyecto se desarrolló por tres años entrando en la realidad de los alumnos y sus familias, captando la dinámica cotidiana de escuelas.
https://www.youtube.com/watch?v=T6l8U3YiL6Ehttps://www.youtube.com/watch?v=i4BbdUds90s&spfreload=5
TREBALL DE SÍNTESI
Visita comentada a la Reserva Natural del Delta del llobregat.
MATERIAL: Esmorzar, beguda, dossier de treball, bolígrafs, etc.
Colònies:
Més info: http://www.coloniesorriols.cat/cat/index.htm
VÍDEOS
Introducció:
"Riu avall" Llobregat (1ª part):
Llobregat (2ª part):
CATALUNYA DES DE L'AIRE cap. X: Berguedà, Bages i Baix Llobregat
http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/programa/mapaweb.htm/video/1479439/
VÍDEOS DEL COMTE ARNAU
Vídeos d'ombres xineses extrets del poema "EL COMTE ARNAU" de Josep Maria de Segarra
Comte Arnau Cant I
https://www.youtube.com/watch?v=UQUdelsK8q4
https://www.youtube.com/watch?v=tlGywXduyi4
https://www.youtube.com/watch?v=wO5EMI-nok8
https://www.youtube.com/watch?v=9clQ4_Nu-KI
https://www.youtube.com/watch?v=V4jx3Bt-aAY
https://www.youtube.com/watch?v=-CB4KTI46pc
/////
TV3 - Divendres - Ernest Villegas, el Comte Arnau (I):
http://www.dailymotion.com/video/xlsxat_tv3-divendres-ernest-villegas-el-comte-arnau-i_news
LA LEYENDA DEL CONDE ARNAU Vídeo (10min.)
Racons - La ruta llegendària del Comte Arnau Vídeo (30min.):
Comte l'Arnau - Ruta literària
Joan Maragall i Sant Joan de les Abadesses Vídeo (10min.)
Treballs d'alumnes:
https://vimeo.com/130748814
PDF
«EL COMTE ARNAU» 1 «CAPDEFERRO»,
DUES,LLEGENDES DE CASTELLAR
DE N'HUG:
Els Arnaus. Visions i versions d'un mite. (Tríptic)
Una antologia del comte arnau - Traces
la leyenda del "comte arnau" - RACO
TUTORIA
ENQUESTA ALUMNAT 2N ESO
Si us plau, respon aquestes preguntes amb atenció i sinceritat. Si no entens alguna pregunta, demana aclariments al professorat.
Si en una matèria has tingut més d'un professor durant el curs, respon per al període més llarg i fes els comentaris que vulguis a la part corresponent.
Pensa que seran tan útils els teus comentaris crítics d'allò que creus millorable, com els positius d'allò que creus que va bé i que cal mantenir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada