dimecres, 29 d’octubre del 2014

Estats d'ànim

Expressem emocions a través del mòbil amb l'us de les "emoticones": fer petons, expressar alegria, tristesa, amor, etc.

Ex. Tria un mínim de 5 emoticones i expressa quin estat d'ànim representen.

Ex. Intenta reconèixer algunes de les emocions representades per aquestes cares.


Diari personal


Ex. Llegeix aquest text i respon les preguntes següents:
  • Amb qui estava tan enfadada l'Anna? Per què?
  • Com és que ara veu les coses d'una altra manera?
  • Quin camí diu que s'ha produït en el seu cos?
  • Tot i les molèsties, el considera positiu, aquest canvi? Com el defineix?
  • Per què necessita un amic o una amiga?
  • Amb qui va parlar ahir? En què es va fixar d'aquesta persona?
  • Estima en Peter o només el necessita com a amic?
  • Quina decisió pren al final?


(Barcanova)

Si vols aprofundir-hi, mira't aquest web:
https://sites.google.com/site/lecturesivalors/diari-anna-frabk/7-emocions


Escriure un diari personal


És ben sabut que escriure és un pràctica que ens ajuda a reflexionar i a cercar en el nostre interior. Diuen molts professionals que escriure 10 o 15 minuts al dia ens evitarà moltes visites al psicoterapeuta. I és cert, asseure'ns a escriure sobre les nostres preocupacions, els nostres desitjos, o els nostres somnis ens farà ser conscients de coses a les que mai hi hem parat atenció.

Escriure ens ajuda a reflexionar. Prendre notes, escriure els pensaments o les preocupacions ens ajuda a treure'ls del nostre cervell; l'esforç d'escriure'ls ens obliga a fer-los ben palesos. Ja no els podem defugir, cal reflexionar-hi. I cal escriure sense auto-limitacions, buidar allò que realment tenim per dir.

Escriure un diari és una molt bona pràctica, tot i que sembla una mica oblidada per la gran majoria, ara escrivim coses més banals a les xarxes socials. No cal gran cosa, només un quadern i un bolígraf. Sí, el diari ha de ser manuscrit, només així hi deixem la nostra empremta i la nostra personalitat. La intimitat a que podem arribar amb el paper i el bolígraf, escrivint a ma, no la podem aconseguir amb cap altre estri.

Una de les coses més importants per posar-nos a escriure un diari, és determinar quan ho farem, i agafar-ne el compromís. Hi dedicarem 15 minuts al dia? A quina hora? O bé ho farem un cop a la setmana? Quin dia?

En començar a escriure, cal fer-ho amb normalitat, expressant el que ens passa pel cap, el que pensem, el que ens preocupa en aquell moment precís. L'estona que estem escrivint, és un moment íntim amb nosaltres mateixos, per tant cal fer-ho sense vergonya del que pensem o sentim, això és el que ens ha fet com som ara.

No podem oblidar posar la data abans de començar a escriure. Tampoc cal escriure una extensió determinada; tant és unes línies com una pàgina o dues; farem servir l'extensió que creiem convenient en cada moment. Si és possible, en acabar intentarem sintetitzar un títol que concentri el que acabem d'escriure.

Escriure un diari no té cap sentit si de tant en tant no en rellegim algunes pàgines. És recomanable fer-ho de tant en tant, és un plaer. Rellegir-ne algunes pàgines també ens ajudarà a veure la nostra evolució i a entendre'ns a nosaltres mateixos una mica més.



Ex. Com estàs d'ànims? Escriu un text en forma de diari personal que expliqui les coses positives o negatives que t'han passat fa poc i que expressi els teus estats d'ànim. 

Ex. En parelles, escriviu un diàleg que sigui una discussió entre mare i fill o filla sobre els hàbits (el temps dedicat a l'ordinador o a la televisió, l'hora d'anar a dormir, l'incompliment de deures, ...)

La essa



Exercicis
Omple els buits de les paraules següents amb S, SS, C, Ç Z segons convingui i després classifica-les a la columna que els correspongui.

al__inar,    caba__os,       ama__ona,      alli__onar,         emi__ió,    tro__, esmor__ar,     arri__ar,     marque__a,        esperan__a,        recompen__a, a__olellar,       tra__ar,      mar__,    pè__ol,         __ebra,      pla__es,   con__ell,            anestè__ia,          dan__a,     ca__a,        ca__a.

/Z/   (essa sonora)
/S/  (essa sorda)










Ex. Omple els buits de les paraules remarcades.
1. Una pe__a d’or / Això pe__a molt. 
2. Has de pe__ar la fruita abans de pa__ar per la caixa. 
3. Això és de __inc / Això és un __inc
4. Una noia ro__a / Una ro__a vermella. 
5. Ha ca__at una llebre / La Maria s’ha ca__at
6. La ca__a major / La ca__a gran. 
7. Una __ona verda / Això __ona molt bé. 
8. Hem d’aconseguir més de __ent signatures/ L’avi no hi __ent gaire bé. 
9. La gata està en __el / Avui el __el està molt clar. 
10. Posa __eba a l’amanida / Aquesta jaqueta és __eva
11. Ell sempre ven__ les dificultats / Tu ven__ molts productes cada dia. 
12. Ell ba__a la seva defensa en aquesta llei / A l’estiu els nens es banyen a la ba__a
13. No tinguis pre__a, és aviat. / Tinc una foto de la pre__a del pantà de Camarasa. 


EXERCICIS DEL LLIBRE:
(Pàg. 62 Ex. 2.62)
Completa les paraules següents amb la grafia adequada (c / ç / s / ss).
audaç / audà…ia / auda…ment / auda…os
pastís / pasti…er / pasti…eria / pasti…os
braç / abra…ar / bra…et / bra…os
convèncer / conven…iment / conven…ut / conven…o
bassa / emba…ar / emba…ament / ba…es
cas / ca…ual / ca…ualitat / ca…os
escàs / esca…ejar / esca…ament / esca…os
pas / pa…adís / pa…ar / pa…ador
país / paï…os / pai…atge / pai…atgístic
feliç / feli…itat / feli…ment / feli…es

(Pàg. 62 Ex. 2.63)
Escriu totes les formes de les paraules següents.
Gos
Perillós 
Ós 
Rus
Dolç 
Audaç 
Andalús
Valuós 




Omple els buits de les frases següents amb S o Z, segons correspongui.
 1. En aquell edifici han po___at una porta gri___a.
 2. Va comprar una dot___ena d'ous.
 3. Al ___oològic vam veure una ___ebra.
 4. L'explo___ió va causar la mort de quin___e persones.
 5. Vam esmor___ar en una ma___ia era molt vella.
 6. El balanç del mes de de___embre és po___itiu.
 7. Han trobat objectes de bron___e al costat del tronc d'una al___ina
 8. El pin___ell és massa gruixut.
 9. Posar un ___ero és una co___a ben sen___illa.
10. Lluiten per una bona cau___a.
11. Les le___ions de menisc són ca___os complicats.
12. Va donar una ro___a a la don___ella mentre tots aplaudien amb entu___iasme.
13. Van caminar tret___e dies pel de___ert.
14. La cri___i és evident si mirem el re___ultat de l'anàli___i.

Omple els espais buits de les frases següents amb les grafies S, SS, C, Ç, segons  convingui:
1. No són capa_____os de fer un projecte intere_____ant.
2. El capità el va reempla_____ar al timó.
3. El noi es va aja_____ar per dormir en un racó de la masia.
4. Semblaven uns é_____ers ra_____ionals.
5. Tots es van a_____eure en cercle i no van fer gens de fre_____a.
6. Malgrat les seves amena___es, no va ser po__ible que a__istissin a la reunió.
7. Demanava que li done_____in una ta___a de xocolata ben espe_____a.
8. Va guanyar alguna pe_____eta i les coses van comen_____ar a canviar.
9. El noi va emmalaltir i els metges van dir que nece_____itava un clima sa.
10. Els profe_____ors van dir que tenia una voca_____ió científica.




Omple els espais buits de les frases següents amb les grafies S, SS, C, Ç, segons convingui:
1. La mestre_____a tenia els cabells arri_____ats.
2. M'he pres una ta_____a de llet.
3. Un noi for_____a tra_____ut demanava un tro_____ de pa.
4. No comen_____is a to_____ir.
5. Prop de la pla_____eta hi ha una ba_____a.
6. Hi ha una ca_____ola plena de _____igrons.
7. L'edifici té una fa_____ana modernista.
8. El pa_____adís era ple de gent disfre_____ada.
9. Aquella afirma_____ió va donar lloc a una discu_____ió.
10. Van posar el llu_____ sobre el gla_____.
11. No heu de perdre la pa_____ièn_____ia.
12. Al voltant de la feli_____itació dibuixeu una _____anefa.
13. És una situa_____ió e_____tranya.
14. Els e_____trangers volen comprar pan_____es.
15. Fes una amanida d'en_____iam i _____eba.
16. No és po_____ible que mengi tants dol_____os.



Omple els espais buits amb les grafies adequades:
 1. Vols veure cerve_____a?
 2. Quina és la data del ven_____iment?
 3. Aquest lla_____ és ma_____a petit.
 4. Vi_____ita tots els pi_____os.
 5. No seguis en el balan_____í.
 6. La go_____a corria de pre_____a.
 7. Anava a ca_____ar llebres.
 8. El va abra_____ar amb tendre_____a.
 9. Té una col·lecció d'objectes de terri_____a.
10. No trobava el llapi_____ i el tenia davant dels na_____os.
11. Llen_____a els tro_____os de fusta a les escombraries.
12. Em va mirar amb estranye_____a.
13. Hem de comprar matala_____os nous.
14. Els mitjans són esca_____os.
15. Fas un pas deci_____iu.
16. Entre un poble i l'altre hi ha una distància curtí_____ima.
17. Preci_____ament acabem de re_____oldre el problema.
18. Aquells é_____ers tenien molta fanta_____ia.
19. El _____im de la muntanya era altí_____im.

Pronoms

Exemples de pronoms:






















Subratlla i distingeix els determinants i els pronoms de les següents frases:
Exemple: El germà de l'Aina emel cor robat.
                det.              det.        pr.     det.
a) Sempre t'oblides de comprar el pa.
b) Endreça tot això i fes-ho ara mateix.
c) Es casaran el dia 10 d'abril.
d) Afanyem-nos, si no perdrem el tren.
e) Li he dit més d'una vegada que hi anirem per Setmana Santa, però sempre se n'oblida.
f) El cotxe vermell és el més maco, però al final l'he triat blanc, perquè és més barat.
g) Els arguments que fan servir són demagògics, per això jo sempre els ignoro.
h) En Gabriel sempre vol veure-us.
i) Les fotografies d'ell et porten mals records. Estripa-les.
j) Al final li he comprat els més llargs.


Pronoms febles
Tots els pronoms febles s’escriuen sempre separats del verb de diverses maneres: 

  • separats: La recordo
  • apostrofats: L’obria
  • amb guió: Doneu-me


A més, prenen diferents formes segons si van davant, darrere del verb o si aquest comença o acaba en vocal o en consonant: m' enraonen, em parlen, cantant -me, porta 'm
  • El noi pensa la solució. El noi la pensa.
  • Joan, porta el llibre. Joan, porta'l.
  • Cantar aquesta cançó m'agrada. Cantar-la m'agrada.
  • Cantant aquesta cançó em sento bé. Cantant-la em sento bé.


Recordatori ortogràfic: El pronom LA davant d’un verb començat en i, hi, u, hu àtones no s’apostrofa:
La utilitza ( però lusa)
La inflaven ( però linflen)


Ex. Omple els buits amb la forma del pronom que correspongui:

ET
_____ escolten
___ criden  
despullant ____
aparta ____
ES
_____ asseu
___ corden
tornant _____
renti ____
ENS
____empenyen
___ telefonen  
enretirant ____
busca ____
US
_____ escriuen
____ miren
pentinant ____
veure ____
LA
_____ compra
____ odiava
desparant ____
treu ____
EL
_____ trepitjo
____ ofereixen
va servir _____
porta ____
ELS
_____ ajudo
____ desfeien
respectant ___
estira ____



(Pàg. 61-62 Ex. 56, 57, 58, 59, 60 i 61)
Tria el pronom que correspongui en cada oració.
a) Fa dies que no … (l’ / el / li) he vist.
b) Demà … (l’ / el / li) he de dir que no torni.

c) A elles … (les / els / li) va saber molt greu.
d) A elles, no … (les / els / li) van deixar entrar.
e) Jo no … (en / hi / ho) vull participar.
f) Jo no … (en / hi / ho) sé absolutament res, de tot això.
g) Encara no … (lo / en / ho) podem assegurar.


Copia les frases següents i completa cada buit amb l’expressió adequada.
a) Al pou … molta aigua, però a la cisterna no … gens (hi ha / n’hi ha).
b) Avui … a Saragossa; … de seguida (he d’anar / me n’he d’anar).
c) A les vuit … un tren i a dos quarts de nou … un altre (arriba / n’arriba).
d) –Que …, la Rosa? –Sí, … a la seva habitació (és / hi és).
d) –Que …, la Rosa? –Sí, … a la seva habitació (és / hi és).



Identifica els pronoms febles d’aquest text.

"Quan un està enamorat, la persona que estima li sembla la millor. A mi em va passar una cosa 
semblant. Quan la vaig veure, vaig pensar que era la primera vegada que veia una noia. Ella era 
diferent. Fins i tot el nom, el tenia diferent. Encara vaig tardar una mica a parlar-hi una estona 
a soles. No m’havia passat mai: tancava els ulls i la veia asseguda a la taula del Torreneules, i li 
veia els cabells."
MARIA MERCÈ ROCA: Com un miratge. Barcanova



Copia aquest text i omple els espais buits amb els pronoms febles adequats.
"La Salut no … estava quieta, i l’abella … va picar. Aleshores … va quedar blanca i … … van negar els ulls. A l’esquena … tenia una gran rodona blanca que … … anava inflant. … vaig ajupir, vaig agafar terra molla, vaig fer una pasta i … … vaig posar a la picada. … … vaig anar fregant amb els dits molta estona. Després … vaig preguntar si … feia mal i … va dir que no; … va donar les gràcies i … … va anar. Estava contentíssim: ara, la pròxima vegada que … veiés, … preguntaria com … anava la picada i tindria una excusa per acostar … … ."
                                                              MARIA MERCÈ ROCA: Com un miratge. Barcanova




Escriu els pronoms febles adequats en cada una de les frases següents. Tingues en compte que en alguns casos hauràs de canviar l’ordre dels pronoms.
a) Qui … … ha dit? (això = ho, a vosaltres = us)
b) Com … … recordarem? (d’això = en, nosaltres = ens)
c) Qui … … acompanyarà? (a ells = els, allà = hi)
d) … … deixes? (els guants = ‘ls, a mi = me)
e) Ja … … pots quedar (aquesta goma = la, tu = te).
f) Quan … … voleu emportar? (aquest armari = el, vosaltres = us)


Copia les frases següents i omple els buits amb l’opció adequada.
a) A l’Isidre no … (li / l’hi) agrada la mel.
b) Avui l’Agnès no ha fet el llit. Fes… (-li / -l’hi) tu.
c) La Cecília no … (hi / la hi) era, a la biblioteca. Si més no, jo no … (hi / la hi) he vist.
d) … (Li / La hi) van vendre una nevera que no anava bé. Però l’endemà … (li / la hi) van canviar per una altra.



Omple, si cal, els espais buits de les frases següents amb el pronom més  adequat.
a) Sempre se _______oblida, de felicitar la Maria pel seu sant.
b) Anirem de vacances a Mallorca i ens _________ estarem vuit dies.
c) Encara que no t’agradi, has d’anar ___________ .
d) D’allò que em vas demanar, vaig oblidar-m___________.
e) L’Anna és la directora general, però no ________sembla. És molt humil.
f)  No volen pagar la multa: s______ neguen .
g) La meva àvia deia : “De malagraïts, l’infern _______ és ple!
h) És el Marc aquell noi? No, no ________és.
i)  Per què ________ dius, això?


Substitueix per un pronom feble els complements directes assenyalats:
1. Comprava el llibre.
 2. Arreglava els testos.
 3. Aprofitava el temps.
 4. Bullia la llet.
 5. Atrapava la rata.
 6. Endevinava la pregunta.
 7. Pensava allò.
 8. Netejava el carrer.
 9. Menjava pastissos.
 10. No menjava cap caramel.
11. No hi havia cap parc.
12. Compren les lliçons.
13. Explicava històries.
14. II·luminaven la plaça.
15. No utilitzis aquesta eina.
16. Explicava això.
17. Miraven allò.
18. En Joan descobreix secrets.


Omple els buits amb els pronoms adequats:
 1. He buscat el diccionari, però no _____ he trobat.
 2. Avui no he vist la Maria, _____ veuré demà.
 3. Va dir que faria tot el que li havia dit, però no _____ va fer.
 4. Havia de portar els llibres, però no va portar ______ .
 5. Jo he menjat un pastís i en Joan _____ ha menjat tres.
 6. A Barcelona, _____ he d'anar demà.
 7. A la Maria, _____ regalaré un llibre.
 8. Als nois, _____ preparo l'esmorzar cada dia.
 9. Vaig anar a veure els amics a la residència, però no __ eren.
10. De crema, hauràs de fer _____ més.


Completa els buits amb el pronoms adequat:
a) Agafa les joguines i deixa ____ aquí sobre.
b) Tot això que heu fet servir, poseu _____ a la cuina.
c) Aquest avet fa llàstima. Oi, que _____ regareu?
d) Que plou molt a Olot? - Sí, _____ plou molt.
e) Ja _____has menjat, de galetes?
f) Desconec la causa del seu retard! – Jo també ___ desconec la causa.
g) Avui dines a casa teva? – No, els dilluns no ___ dino mai.
h) Els nens berenen a l’escola? –Sí, que ____ berenen.
i) Els regals que hem comprat, ____ posarem a l’habitació.
j) El menjar, posa___ a la nevera.
k) Li agrada molt el cava i ____ ha comprat sis ampolles.
l) Ja tornen de l’excursió? – Sí, ja ____ tornen.