dimecres, 29 d’octubre del 2014

Pronoms

Exemples de pronoms:






















Subratlla i distingeix els determinants i els pronoms de les següents frases:
Exemple: El germà de l'Aina emel cor robat.
                det.              det.        pr.     det.
a) Sempre t'oblides de comprar el pa.
b) Endreça tot això i fes-ho ara mateix.
c) Es casaran el dia 10 d'abril.
d) Afanyem-nos, si no perdrem el tren.
e) Li he dit més d'una vegada que hi anirem per Setmana Santa, però sempre se n'oblida.
f) El cotxe vermell és el més maco, però al final l'he triat blanc, perquè és més barat.
g) Els arguments que fan servir són demagògics, per això jo sempre els ignoro.
h) En Gabriel sempre vol veure-us.
i) Les fotografies d'ell et porten mals records. Estripa-les.
j) Al final li he comprat els més llargs.


Pronoms febles
Tots els pronoms febles s’escriuen sempre separats del verb de diverses maneres: 

  • separats: La recordo
  • apostrofats: L’obria
  • amb guió: Doneu-me


A més, prenen diferents formes segons si van davant, darrere del verb o si aquest comença o acaba en vocal o en consonant: m' enraonen, em parlen, cantant -me, porta 'm
  • El noi pensa la solució. El noi la pensa.
  • Joan, porta el llibre. Joan, porta'l.
  • Cantar aquesta cançó m'agrada. Cantar-la m'agrada.
  • Cantant aquesta cançó em sento bé. Cantant-la em sento bé.


Recordatori ortogràfic: El pronom LA davant d’un verb començat en i, hi, u, hu àtones no s’apostrofa:
La utilitza ( però lusa)
La inflaven ( però linflen)


Ex. Omple els buits amb la forma del pronom que correspongui:

ET
_____ escolten
___ criden  
despullant ____
aparta ____
ES
_____ asseu
___ corden
tornant _____
renti ____
ENS
____empenyen
___ telefonen  
enretirant ____
busca ____
US
_____ escriuen
____ miren
pentinant ____
veure ____
LA
_____ compra
____ odiava
desparant ____
treu ____
EL
_____ trepitjo
____ ofereixen
va servir _____
porta ____
ELS
_____ ajudo
____ desfeien
respectant ___
estira ____



(Pàg. 61-62 Ex. 56, 57, 58, 59, 60 i 61)
Tria el pronom que correspongui en cada oració.
a) Fa dies que no … (l’ / el / li) he vist.
b) Demà … (l’ / el / li) he de dir que no torni.

c) A elles … (les / els / li) va saber molt greu.
d) A elles, no … (les / els / li) van deixar entrar.
e) Jo no … (en / hi / ho) vull participar.
f) Jo no … (en / hi / ho) sé absolutament res, de tot això.
g) Encara no … (lo / en / ho) podem assegurar.


Copia les frases següents i completa cada buit amb l’expressió adequada.
a) Al pou … molta aigua, però a la cisterna no … gens (hi ha / n’hi ha).
b) Avui … a Saragossa; … de seguida (he d’anar / me n’he d’anar).
c) A les vuit … un tren i a dos quarts de nou … un altre (arriba / n’arriba).
d) –Que …, la Rosa? –Sí, … a la seva habitació (és / hi és).
d) –Que …, la Rosa? –Sí, … a la seva habitació (és / hi és).



Identifica els pronoms febles d’aquest text.

"Quan un està enamorat, la persona que estima li sembla la millor. A mi em va passar una cosa 
semblant. Quan la vaig veure, vaig pensar que era la primera vegada que veia una noia. Ella era 
diferent. Fins i tot el nom, el tenia diferent. Encara vaig tardar una mica a parlar-hi una estona 
a soles. No m’havia passat mai: tancava els ulls i la veia asseguda a la taula del Torreneules, i li 
veia els cabells."
MARIA MERCÈ ROCA: Com un miratge. Barcanova



Copia aquest text i omple els espais buits amb els pronoms febles adequats.
"La Salut no … estava quieta, i l’abella … va picar. Aleshores … va quedar blanca i … … van negar els ulls. A l’esquena … tenia una gran rodona blanca que … … anava inflant. … vaig ajupir, vaig agafar terra molla, vaig fer una pasta i … … vaig posar a la picada. … … vaig anar fregant amb els dits molta estona. Després … vaig preguntar si … feia mal i … va dir que no; … va donar les gràcies i … … va anar. Estava contentíssim: ara, la pròxima vegada que … veiés, … preguntaria com … anava la picada i tindria una excusa per acostar … … ."
                                                              MARIA MERCÈ ROCA: Com un miratge. Barcanova




Escriu els pronoms febles adequats en cada una de les frases següents. Tingues en compte que en alguns casos hauràs de canviar l’ordre dels pronoms.
a) Qui … … ha dit? (això = ho, a vosaltres = us)
b) Com … … recordarem? (d’això = en, nosaltres = ens)
c) Qui … … acompanyarà? (a ells = els, allà = hi)
d) … … deixes? (els guants = ‘ls, a mi = me)
e) Ja … … pots quedar (aquesta goma = la, tu = te).
f) Quan … … voleu emportar? (aquest armari = el, vosaltres = us)


Copia les frases següents i omple els buits amb l’opció adequada.
a) A l’Isidre no … (li / l’hi) agrada la mel.
b) Avui l’Agnès no ha fet el llit. Fes… (-li / -l’hi) tu.
c) La Cecília no … (hi / la hi) era, a la biblioteca. Si més no, jo no … (hi / la hi) he vist.
d) … (Li / La hi) van vendre una nevera que no anava bé. Però l’endemà … (li / la hi) van canviar per una altra.



Omple, si cal, els espais buits de les frases següents amb el pronom més  adequat.
a) Sempre se _______oblida, de felicitar la Maria pel seu sant.
b) Anirem de vacances a Mallorca i ens _________ estarem vuit dies.
c) Encara que no t’agradi, has d’anar ___________ .
d) D’allò que em vas demanar, vaig oblidar-m___________.
e) L’Anna és la directora general, però no ________sembla. És molt humil.
f)  No volen pagar la multa: s______ neguen .
g) La meva àvia deia : “De malagraïts, l’infern _______ és ple!
h) És el Marc aquell noi? No, no ________és.
i)  Per què ________ dius, això?


Substitueix per un pronom feble els complements directes assenyalats:
1. Comprava el llibre.
 2. Arreglava els testos.
 3. Aprofitava el temps.
 4. Bullia la llet.
 5. Atrapava la rata.
 6. Endevinava la pregunta.
 7. Pensava allò.
 8. Netejava el carrer.
 9. Menjava pastissos.
 10. No menjava cap caramel.
11. No hi havia cap parc.
12. Compren les lliçons.
13. Explicava històries.
14. II·luminaven la plaça.
15. No utilitzis aquesta eina.
16. Explicava això.
17. Miraven allò.
18. En Joan descobreix secrets.


Omple els buits amb els pronoms adequats:
 1. He buscat el diccionari, però no _____ he trobat.
 2. Avui no he vist la Maria, _____ veuré demà.
 3. Va dir que faria tot el que li havia dit, però no _____ va fer.
 4. Havia de portar els llibres, però no va portar ______ .
 5. Jo he menjat un pastís i en Joan _____ ha menjat tres.
 6. A Barcelona, _____ he d'anar demà.
 7. A la Maria, _____ regalaré un llibre.
 8. Als nois, _____ preparo l'esmorzar cada dia.
 9. Vaig anar a veure els amics a la residència, però no __ eren.
10. De crema, hauràs de fer _____ més.


Completa els buits amb el pronoms adequat:
a) Agafa les joguines i deixa ____ aquí sobre.
b) Tot això que heu fet servir, poseu _____ a la cuina.
c) Aquest avet fa llàstima. Oi, que _____ regareu?
d) Que plou molt a Olot? - Sí, _____ plou molt.
e) Ja _____has menjat, de galetes?
f) Desconec la causa del seu retard! – Jo també ___ desconec la causa.
g) Avui dines a casa teva? – No, els dilluns no ___ dino mai.
h) Els nens berenen a l’escola? –Sí, que ____ berenen.
i) Els regals que hem comprat, ____ posarem a l’habitació.
j) El menjar, posa___ a la nevera.
k) Li agrada molt el cava i ____ ha comprat sis ampolles.
l) Ja tornen de l’excursió? – Sí, ja ____ tornen.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada