J / G
Escriurem j davant de les vocals a, o, u: menjar, rajolí, ajuda.
Escriurem g davant de les vocals e, i: segell, àgil.
Cal tenir en compte l’alternança j/g en les paraules d’una mateixa família o quan conjuguem un verb:
Cal tenir en compte l’alternança j/g en les paraules d’una mateixa família o quan conjuguem un verb:
S’escriu j davant de e:
— En els mots que continguin els grups -jecc- o -ject-: injecció, projecte.
— En el mots d’origen bíblic: Jesús, Jeremies, Jeroni, Jerusalem.
— En tots els temps del verb jeure.
— En els mots: jersei, jerarquia, jeroglífic, majestat.
DICTATS DE LES GRAFIES: g / j ix / x, tg / tj, tx / ig
http://llengua.gencat.cat/ca/serveis/aprendre_catala/recursos_aprendre_dgpl/dictats_noucanal/dictats_de_nivell_intermedi/grafies_g_j_ix_x_tg_tj_tx_ig/
X / IX
La lletra x pot representar els sons següents:
- el de xeix [S] (Ex: eixam, guix)
- el de ics /ks/ (Ex: taxi) o el de /gz/ (Ex: examen).
Escriurem ix sempre que trobem el so [S] darrere d’una vocal que no sigui u en un diftong: peixeter, caixa, moixaina, dibuix. Però: rauxa, disbauxa, xauxa.
Escriurem x en altres casos: a principi de mot i darrere de consonant: Xina, xuclar, xarxa, manxa.
Recorda que s’escriuen amb s i no amb x com passa en castellà els mots: estendre, estrany, estranger, esprémer, etc.
Recorda que s’escriuen amb s i no amb x com passa en castellà els mots: estendre, estrany, estranger, esprémer, etc.
Procura de veure les diferències entre aquestes parelles de mots, ja que fonèticament es pronuncien pràcticament igual: excedir/accedir, excepció/accepció, excés/accés.
cartutx, despatx
Les paraules que acaben en -ig fan el plural afegint -s o bé -os al singular.
bateigs / batejos migs / mitjos
boigs / bojos lleigs / lletjos
Les paraules que acaben en -tx fan el plural afegint -os al singular, com ara cartutxos o despatxos.
EXERCICIS
1. Classifica les paraules següents segons el so que representen les grafies remarcades.
baixar, coixí, ratxa, enveja, juny, platja, mitjó, viatge, estiueig, totxana, passejar, àgil, xifra, raig, xarop, llangardaix, bogeria, assetjament, lletja, estoig
2. Completa amb j o g les paraules següents.
6. Completa amb ix o bé x les paraules següents.
7. Completa les sèries següents.
-TX / -IG
Les grafies ig i tx representen el mateix so quan són a final de mot:
bateig, boigcartutx, despatx
A final de mot escrivim:
-ig, si altres mots de la mateixa família tenen g/j o tg/tj: boig, boja, bojos, boges, bogeria.
-tx, si en els altres mots derivats hi ha també tx: despatx, despatxar, esquitx, esquitxos.
En cas de dubte sobre l’ortografia d’aquests mots, els seus derivats ens indiquen amb quines lletres s’han d’escriure:
Les paraules que acaben en -ig fan el plural afegint -s o bé -os al singular.
bateigs / batejos migs / mitjos
boigs / bojos lleigs / lletjos
Les paraules que acaben en -tx fan el plural afegint -os al singular, com ara cartutxos o despatxos.
EXERCICIS
1. Classifica les paraules següents segons el so que representen les grafies remarcades.
baixar, coixí, ratxa, enveja, juny, platja, mitjó, viatge, estiueig, totxana, passejar, àgil, xifra, raig, xarop, llangardaix, bogeria, assetjament, lletja, estoig
2. Completa amb j o g les paraules següents.
in__ecció __irafa tra__ecte tar__eta __espa ma__estàtic __ueu ob__ecció presti__i __esuïta llet__es vi__ilant __eroglífic a__ermanar
3. Completa aquest embarbussament amb j/g/tj/tg i llegiu-lo en veu alta.
Setze ju__es d’un ju__at men__en fe__e d’un pen__at; si el pen__at es despen__és es men__aria els setze fe__es dels setze ju__es que l’han ju__at.
4 Escriu un verb derivat de cadascun dels mots següents i completa'ls amb tx o ig (o g).
5. Escriu el plural de les frases següents.
1. El boig que conduïa pel bosc tenia un cartutx de dinamita a punt per fer explotar.
2. El meu desig és tenir a casa un despatx molt espaiós.
3. Aquell home provoca mareig de tan lleig com és.
6. Completa amb ix o bé x les paraules següents.
7. Completa les sèries següents.
8. Completa les frases següents amb j/g/tj/tg/ig/tx/ix/x.
1. El bo__í va arribar a mi__anit amb un __est d’intranquillitat dibu__at a la cara.
2. Els __eranis de ma __ermana serviran per homena__ar la nostra mare.
3. Els diumen__es del mes de ma__ m’agrada __eure fins a l’hora de l’esbar__o.
4. A la botiga del __amfrà de casa venen unes corre__es i unes mi__es que fan prou go__.
5. Si jo fu__o i ell també fu__, segur que tu també acabaràs fu__int.
6. Cal tenir cora__e per allo__ar a l’hosta__eria del convent un salva__e com aquell.
9. Completeu aquest text amb j/g/tj/tg/ig/tx/ix/x.
El conductor del co__e blau, responsable principal del __oc d’ahir a mi__a tarda, és de nacionalitat __eca, concretament de Praga, encara que té veïna__e civil a Catalunya. Es tracta d’un home molt e__ut vestit amb un __ersei de color ro__ i que, __ust quan els Mossos d’Esquadra van arribar per oferir el seu a__ut, estava a__agut a terra a causa d’un mare__, encara que no van haver d’avisar cap me__e. L’automòbil del ciutadà estran__er presentava la part davantera totalment a__afada.
Els a__ents van despa__ar ràpidament els tràmits perquè les parts van se__ellar un acord amb una enca__ada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada